01 december 2014

Herrgård och julfest

I fredags besökte jag Juthbacka Herrgård i Nykarleby där det hade ställts till med bloggjulfest.


Herrgårdsmiljö är verkligen stämningsbidragande.


Festen hade bordsplacering och alla fick en fråga att ställa till personen mittemot som i mitt fall var Pernilla längst till vänster på bilden. Jag skulle berätta om mitt pinsammaste minne. Sådant man ofta har förträngt men jag kom på en händelse som faktiskt utspelade sig i samma byggnad som vi befann oss i för kvällen.

Den gången var jag på en inspirationshelg för företagare och vi skulle presentera oss. Kvinnan före mig avslutade med orden "och så är jag en dålig fru men en väldigt bra mamma". Då kom jag helt av mig i det jag hade tänkt säga och tänkte bara på det hon hade sagt och inledde min presentation eftertänksamt med orden "jag är en bra fru men en värdelös mamma" för det var just så jag kände mig då och jag önskade så att jag kunde ha sagt att också jag var en väldigt bra mamma. Jag blev så känslofylld att jag fick tårar i ögonen, rodnade enormt och resten av presentationen kan ni säkert gissa att inte blev så lysande. Men det skadar sällan att bjuda på känslor, det fick vi också på ett fint sätt ta del av under kvällens tal som hölls av Malenami.


Som vanligt fäste jag mig vid detaljer.



De här taklisterna ser normalstora ut på bild men i verkligheten är de enormt breda och vackra, jag ser fram emot den dag vi själva har monterat taklister hemma hos oss. Det räcker säkert minst fem år ännu innan vi har kommit så långt.


Klänningen jag hade på mig har sytts av Gunda Sund som vi köpte butikshuset i Purmo av. Hon sydde den åt sig själv på femtiotalet och jag fick den av henne i samband med husköpet.


Anna hade också en gammal fin vit klänning, det var hennes tredje brudklänningsreserv. I nästa inlägg skall jag också visa några bilder från när vi smet upp på herrgårdsvinden.

3 kommentarer:

TIDSTJUVEN.com sa...

Du har verkligen lyckats fånga stämningen på bild! :) Och din vackra klänning var ju som gjord för herrgården. Så härligt att få veta historien bakom den.

Tack för i fredags! ♥

Pernilla sa...

Tack för i fredags. Det var trevligt att träffas :)

Ninette sa...

Wow, vilka eleganta bilder!

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP