11 april 2013

Dopdagen



I helgen blev Lisa döpt i Purmo kyrka.


Dopkolten sydde jag åt vår förstfödde för tolv år sedan av en gammal linneduk, nertill infogade jag en spets jag hade virkat. Dopdräkten blev nu använd för femte gången.


Efter dopet bjöd vi på tårta och köttsoppa hemma hos oss.


Kvällen innan hade vi spänt upp en rosa gammal Almedahlsduk i taket. Några minuter innan vi åkte till kyrkan klippte jag ut Lisas bokstäver i vitt självhäftande papper. 


Med tyget fick vi en snyggare "serveringsavdelning" och diskhon bakom doldes.


De tre tjusiga tårtorna hade min syster bakat.


Sockersöt sort!


Det är alltid roligt med folk och familjer i huset!


Dopdagens glada flicka!

26 kommentarer:

Home Bohemia sa...

Vilket härligt dopkalas!! Fina bilder du visar...kram till den lilla tjejen/Maria

LINA sa...

så otroligt fint! läckra tårtor! smart att hänga upp tyget vid bänken. kram

Viola_T sa...

Vilken härlig släktfest och ceremoni!!!!!

Sofie sa...

Ni e no så bra ni! :) Fint hade ni fixat och roligt kan jag tänk att ni hade! Fin tjej också! Gläds med er! Kram!

ann sa...

Vad fint!!

Jasmiina sa...

Ihanat juhlat! Onnea!

PillePalle sa...

Gratulerer! Bare fantastiske bilder!
Den lille jenta er utrolig fin :)
Flott kjole og herlig dekket bord!

Ninette sa...

Vilket fint dop! Grattis! den är så underbar den där sista bilden, får en att dra på smilbanden!

Karo-Liina sa...

Voi kuinka teillä on ollut ihanat juhlat - onnea isosti Lisalle! Tuli mieleen meidän ristiäiset 1,5 v. sitten, paikkakunnan vanhalla rautatieasemalla, jonka olimme vuokranneet juhlapaikaksi kun koti oli niin remotissa. :)

Malin sa...

Åh så fint, härliga bilder, och den sista på den leende Lisa fick faktiskt ögonen att tåras på mig :) Hon ser så OTROLIGT gullig ut!

Anonym sa...

Tack ännu en gång för de fina bilder o. text som alltid får mig att känna riktig glädje då jag läser din blogg!
All lycka till Er härliga familj o. den Allra Sötaste Lillasyster!

maria sa...

Sötaste Lisa, tänk vad hennes mamma satsade inför dopet!
ni hade säkert en fin stund allihopa!

maria sa...

måste bara tillägga att Lisas dopklänning var så fin den med!!

Tänk att alla era 5 barn använt den!

Susanna/Huvikumpu Living sa...

Ihanan näköistä ja kaunis tunnelma! Aivan mahtava myös tuo iso kangas :)

Lantliga drömmar sa...

Vilka härliga bilder, ni ser ut att ha haft en underbart fin dag! Och så snyggt med tyget uppspänt sådär! Tårtorna ser fantastiska ut, ni tycks ha det konstnärliga i släkten!

Anonym sa...

Underbara bilder, vilken fin idé att hänga upp ett tyg så där! Det ska jag också göra någon gång..Vi har dop om en månad så då kanske..
Grattis till lilla Lisa då hon nu officiellt har ett namn:)
Mor Elsa

P.S Jag tittade igenom alla bilder ett par gånger och noterade mitt i allt ett par välsvarvade spiror i guldpumps! Kul detalj..festligt så det förslår..

Flickan på landet sa...

Härliga bilder. Hon är bara för söt er lilla Lisa :)Och vilka tårtor..wow...duktig syster har du också!!
Ha det gott!

marica sa...

Grattis Lisa. Sen måste jag säga att jag helt enkelt ÄLSKAR tyget. Det är så vackert.

LIVS LYST sa...

Jeg kan bare si HERLIG!!!!

Stoff-Elfchen sa...

She is soooo sweet! Her dress is wonderful and the cakes are marvelous. Did you made them yourself??? Then I need the recepies... ;o) They look delicous!!!
All the best for you all,
Elfchen
P.S.: I can't read what you write (I don't speak Finish, "only" German, English and French)... ;o)

Linnéa sa...

Lisa är jättesöt och det är dopklänningen också. De passar åt varandra.
Linnéa

Designe sa...

Grattis till lilla tjejen! Så kul med en lillasyster för killarna!:) Så fina och läckra tårtor och fint dukat! Läckert med tyget oxå! Skoj! :)

Villa Björkenäs Backen sa...

Hej

Så fint ! Alltihopa.
Och det allra viktigaste det lilla knytet.
Härligt med ett minne för livet
Mysigt med fest.

Så mycket gott ni bjöd. Du får hälsa din syster att tårorna var helt underbara :)
Nu fick jag lite inspiration till min nästa tårta :)

Så fint med bokstäver.
Det är ganska så typiskt mig också att göra nått så i sista stunden :)

Ha nu en fin fortsättning på veckan!
Må så gott med dina !
Kram /Halein

Villa Björkenäs Backen sa...

Hej

Så fint ! Alltihopa.
Och det allra viktigaste det lilla knytet.
Härligt med ett minne för livet
Mysigt med fest.

Så mycket gott ni bjöd. Du får hälsa din syster att tårorna var helt underbara :)
Nu fick jag lite inspiration till min nästa tårta :)

Så fint med bokstäver.
Det är ganska så typiskt mig också att göra nått så i sista stunden :)

Ha nu en fin fortsättning på veckan!
Må så gott med dina !
Kram /Halein

Anonym sa...

härliga bilder
hon är så gulla er Lisa
gillade iden med skynket

Jen of MadeByGirl sa...

LOVE all your photos...so beautiful!

Madebygirl.blogspot.com
MadeByGirl.com

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP