30 augusti 2008

Strömbrytare i bakelit



Vi har hittat gamla oanvända bakelitströmbrytare i originalförpackning som vi kommer att använda i vårt hus. Vi har tio av varje och kommer i huvudsak att använda tryckknapparna i nedre våningen och de med vred på vinden.
Det finns en hel del nyproducerade elartiklar i gammal stil gjorda i plast, ett bra alternativ när man gör om elsystem i gamla hus, tex. Renova. Att hitta gamla brytare tycker vi är lite extra kul och bakelit har en speciell lyster i ytan.
En gammal tryckknapp går utmärkt att kombinera med modern elstyrteknik, tex. kan man få flera funktioner eller en dimmerfunktion på en enda knapp. Praktiskt när man vill ha mångsidig belysning men vill behålla känslan av ett enkelt elsystem med en knapp per rum.

13 kommentarer:

Gårdsromantik sa...

Vilken tur ni har!
Vi köpte retro från Eljo.

Kram Maud

Hem och Lycka sa...

Men oj, vad kul! Älskar gamla strömbrytare, skulle mer än gärna vilja byta ut våra..

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Men vilket härligt fynd!!

Kram Annica

Mrs Small Town sa...

Hej hej,

Jag vill bara säga att ni har en AWARD att hämta hos mig!

Kram
/Sara Small Town

Nilla sa...

Det kan man kalla fynd! Inte så lätt att hitta gamla stömbrytare.

Så mycket fint du pysslat och gjort =)

Hoppas ni får en bra start på veckan!

Kram Nilla

Lantliga drömmar sa...

Så fantastiskt fint ert hus kommer att bli, både från utsidan och inuti!
Grattis till de äkta strömbrytarna! Vi kommer att ha de "låtsas" i plast, men visst är det en helt annan känsla med backelit! :-)

Ha en bra vecka!

Flickan på landet sa...

Åh va kul det blir säkert jättefint!Och ert hus ser så ståtligt ut :-)
*hoppas ju på bloggträff nångång i framtiden :-)*

Älfgärdet sa...

Lycka! Sådana kap hör inte till vardagen.

Anonym sa...

Så roligt att ni hittat dem. De är ju så vackra. Vi kunde inte hitta några alls. Vet inte om du sett det, men jag kunde inte låta bli att göra ett inlägg om våra dyrköpta och ett tips om ett lite bättre alternativ.

Sen vill jag bara säga att jag också är jätteglad att ha hittat er blog. Tittar in ganska ofta... Er livsstil tilltalar mig mycket.

gamlamejeriet sa...

Tänkte bara tipsa om en renoveringssida jag hittat. "Snodde" precis någa av er, som jag inte hittat. Adressen är http://www.asarp.backas.se/index.html. Hoppas ni gillar den

Unknown sa...

Hej!

Förutom renovas plastbrytare finns det ju nytillverkade bakelit-strömbrytare av samma sort som på bilden: http://www.nackabyggnadsvard.se/p/el/infallda/vridbrytare-bakelit.html

Aningen dyrare än normala strömbrytare, men ändå! Finns även i porslin. För alla som inte har lika tur och hittar en låda med gamla i nyskick!

Anonym sa...

"En gammal tryckknapp går utmärkt att kombinera med modern elstyrteknik... " Har du lust att utveckla det där för en eltrögtänkande individ som mig ;)

Lundagård sa...

Anonym: Är inte själv så insatt i systemet men är fascinerad av att det är möjligt att koppla in flera funktioner på en enda tryckknapp. I vårt elskåp har vi ett separat programeringssystem, bäst är att prata med en elmontör om saken! :-)

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP